Just nu håller vi på att repetera gamla kunskaper från åk 3. Det handlar om istiden och forntiden (jägar- och samlarstenåldern, bronsåldern och järnåldern). Alla har fått ett häfte med texter och olika uppgifter som vi har arbetat med i skolan under veckan. Ganska mycket tid har vi lagt på olika lästekniker, för att stötta elevernas studieteknik.

Den första tekniken går ut på att eleverna läser i par. Den ena i paret läser en mening och formulerar sedan en fråga till sin parkompis. Kompisen svarar genom att ta hjälp av informationen i texten och andra kunskaper och sedan byts de av.

Ex 1: ”Människans historia började för flera miljoner år sedan.”

– När började människans historia?

Ex 2: ”Vi kallar dessa samhällen för de första civilisationerna, de första ordnade samhällena.”

– Vad betyder ordet civilisation?

Ex 3: ”För ungefär en miljon år sedan började människor använda elden.”

– Varför tror du att kunskapen att kunna använda eld blev så viktig för människan?

Den andra tekniken handlar om att sökläsa. Sökläsa innebär att man vet exakt vad man är ute efter i en text och snabbt läser igenom de delar man tror är viktiga för att hitta en speciell sak. Då är uppgifterna i häftet en bra hjälp. Genom att läsa frågan och sedan leta efter det/de viktigaste ordet/orden i texten kan man snabbt hitta det man söker.

På sli.se finns flera filmer som handlar om istiden och forntiden. Titta gärna på dem hemma för att fräscha upp de gamla kunskaperna eller ta igen missade kunskaper.

På elevspel.se finns flera olika övningar om man söker på t. ex. stenåldern för de som vill och/eller behöver träna mer.

På måndag nästa vecka kommer vi att arbeta med repetitonshäftet, sedan går vi vidare framåt i historien. De elever som av olika anledningar inte är klara med häftet, och känner att de behärskar innehållet efter måndag har i läxa att fortsätta arbeta med istiden och forntiden hemma.